Meldingsplicht Vastgoedbelasting per 2024
Wie eigenaar is van onroerend goed zoals een kavel, woning, appartement of bedrijfspand op Bonaire, moet op de hoogte zijn van de laatste veranderingen in de vastgoedbelastingregels. Per 1 januari 2024 geldt een strakke meldingsplicht.
1. Wat moet u weten?
Melden bij verkrijging, veranderingen en als er geen aanslag komt:
Wanneer u eigenaar wordt, dient u binnen vier maanden de inspecteur op de hoogte brengen. Ook in geval er iets verandert, dient u dit binnen die termijn melden.
Heeft u aan het begin van een jaar onroerend goed in eigendom, maar krijgt u binnen een jaar na dat jaar geen aanslag? Dan moet u dit binnen vier maanden na dat jaar alsnog melden bij de inspecteur.
Wie doet de melding als er meerdere eigenaren zijn?
Als er meerdere mensen of instanties eigenaar zijn, mag één van hen de melding doen namens iedereen.
Wat moet gemeld worden?
Gegevens van de eigenaren
het begin van het genot van het onroerend goed (datum waarop u eigenaar bent geworden)
het soort recht (economisch/juridisch eigenaar, eigendom/ erfpacht)
adres van het object
een schatting van de waarde of wijzigingen daarin.
Boetes bij niet melden:
Wanneer u te laat of helemaal niet meldt en daardoor de aanslag niet goed wordt vastgesteld, kan de inspecteur een boete opleggen tot 100 procent van het belastingbedrag.
2. Wat betekent dit voor u?
Deze nieuwe regels zijn van belang voor de eigenaar van een woning, appartement, kavel of bedrijfspand. Het kan de vaststelling van uw belasting vertragen, wat voor financiële verrassingen kan zorgen. Heeft u verdere vragen?
Neemt u dan contact met ons op of kies uw bekende adviseur binnen ons team.

info@sunbeltbonaire.com | +599 717 6560